KOSZTY PUBLIKACJI

Źródła finansowania opłat publikacyjnych

  • środki w dyspozycji jednostek (tematy statutowe)
  • źródła zewnętrzne
    • programu publikowania otwartego,
    • budżety realizowanych projektów np. NCN
  • Centralny Fundusz Publikacyjny

W każdym przypadku, bez względu na źródło finansowania opłaty publikacyjnej przed uruchomieniem procedury realizacji opłaty należy zarejestrować publikację w bazie WUM.PUBLIKACJE. Procedura realizacji płatności z funduszy publikacyjnych opisana jest poniżej.


Programy publikowania otwartego


WUM uczestniczy w programach publikowania otwartego, dzięki którym pracownicy uczelni mogą korzystać z dofinansowania opłat publikacyjnych (tzw. APC – Article Publishing Charge) za artykuły publikowane w modelu Open Access.  Informacja nt. ww. programu znajduje się na www Biblioteki Uczelnianej WUM (tutaj). W sprawie ww. dofinansowania prosimy o kontakt z Biblioteką Uczelnianą WUM tel. 22 116 60 17, e-mail: oin@wum.edu.pl.


Centralny Fundusz Publikacyjny

O K R E S    P R Z E J Ś C I O W Y

W okresie od 1 do 30 kwietnia 2025 dofinansowanie może być przyznane zarówno wg. nowych jak i dotychczasowych zasad (patrz poniżej).


Centralny Fundusz Publikacyjny - zasady obowiązujące od 1 kwietnia 2025 do 30 grudnia 2025


Niżej opisane zasady obowiązują od 1 kwietnia 2025

Do 30 kwietnia br. trwa tzw. okres przejściowy, w którym dofinansowanie może być przyznane zarówno wg. nowych jak i dotychczasowych zasad. Zastosowanie dotychczasowych zasad będzie możliwe wyłącznie w odniesieniu do wniosków złożonych do 30 kwietnia br.

Zasady wydatkowania funduszu będą podlegają weryfikacji. Wprowadzenie ewentualnych korekt oraz ich termin zależeć będzie od poziomu wykorzystania środków.

Niżej opisane zasady będą obowiązywać w odniesieniu do prac opublikowanych do 31.12.2025.

Zasady obowiązujące w 2026 zostaną przedstawione z początkiem roku akademickiego 2025/2026.

Osoby uprawnione do uzyskania dofinansowania:

  • pracownicy WUM zaliczani do liczby N w WUM, pełniący w publikacji rolę autora pierwszego lub autora korespondującego,

  • doktoranci szkół doktorskich WUM, pełniący w publikacji rolę autora pierwszego lub autora korespondującego.

Ogólne kryteria i zasady przyznawania dofinansowania.

  • dofinansowanie może zostać przyznane w odniesieniu do publikacji, co do której wnioskodawca złoży oświadczenie o zaliczeniu pracy do dorobku naukowego WUM;

  • dofinansowanie może zostać przeznaczone na pokrycie kosztów wydania prac w czasopismach wykazywanych na listach czasopism punktowych MNiSzW z punktacją nie niższą niż 100 pkt.

    Narzędzie opracowane przez Bibliotekę Uczelnianą WUM do identyfikacji danych biblio metrycznych czasopism w tym punktacji MNISZW http://han3.wum.edu.pl/han/atena/

  • dofinansowanie może osiągnąć 100 %;

  • liczba dofinansowań nie jest limitowana;

  • dofinansowaniem objęte są prace przyjęte do druku nie wcześniej niż 1 marca 2025 oraz opublikowane do 31 grudnia 2025;

  • nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym do wyczerpania środków.

W każdym przypadku:

  • publikacje, które stanowią rezultaty projektów i mogą być sfinansowania ze środków realizowanych projektów winny być finansowane ze środków uzyskiwanych w ramach projektów;

  • publikacje będące efektem badań wieloośrodkowych mogą uzyskać dofinansowanie częściowe, odpowiadające wkładowi autorów reprezentujących WUM.

W przypadku publikacji nie spełniających w/w warunków, ale istotnych z punktu widzenia ewaluacji i dorobku naukowego Uczelni, decyzję o dofinansowaniu podejmuje prorektor ds. nauki i transferu technologii (np.  publikacje umożliwiające uniknięcie sankcji N0, publikacje studentów itp).

PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW

  • przed złożeniem wniosku należy zarejestrować pracę w systemie WUM.PUBLIKACJE https://publikacje.wum.edu.pl. W momencie rejestracji publikacji należy załączyć jej aktualną wersję. Jeżeli jest to praca jeszcze nieopublikowana, rekord danej publikacji otrzymuje status „odrzucona/nieopublikowana” a do osoby, która ją zarejestrowała, wysyłana jest wiadomość, że na chwilę obecną Biblioteka Uczelniana nie może jej zatwierdzić (brak opublikowania), i prosi o przesłanie ostatecznej wersji po jej opublikowaniu na adres publikacje@wum.edu.pl.

  • wniosek składa osoba uprawniona do uzyskania dofinansowania, 

  • wniosek należy złożyć do Prorektora ds. Nauki i Transferu Technologii, droga mailową na adres prorektor.ds.nauki@wum.edu.pl. W tytule maila należy podać kod jednostki, nazwisko wnioskodawcy oraz tytuł pracy.

  • wniosek należy opracować z wykorzystaniem aktualnie obowiązującego formularza;

  • ewentualne pytania należy kierować do Działu Nauki aen@wum.edu.pl

     

PROCEDURA REALIZACJI PRZYZNANEGO DOFINANSOWANIA 

Decyzja ws. dofinansowania wysyłana jest drogą mailową na adres Wnioskodawcy.

Następnie Dział Nauki informuje mailowo wnioskodawcę o kolejnych czynnościach, które należy wykonać, aby publikacja została opłacona.

1) Czynność pierwsza. W systemie obsługującym procesy zakupowe należy złożyć wniosek na pełną kwotę opłaty za publikację. W przypadku uzyskania dofinansowania w kwocie niższej od kosztu publikacji wnioskodawca winien uzupełnić finansowanie z innych źródeł. Aby określić pełny koszt publikacji w przypadku faktury zagranicznej należy do kwoty faktury doliczyć VAT (Kwota FV VAT * 1,23 Kurs waluty).

2) Czynność druga. Przekazanie faktury dokumentującej koszt usługi. 

Faktura winna być wystawiona na WUM (dane poniżej):

  • w przypadku faktury krajowej wystawca powinien podać NIP. 

  • w przypadku faktury zagranicznej należy przekazać wystawcy ID VAT.

Faktura krajowa

Faktura zagraniczna

Warszawski Uniwersytet Medyczny
ul. Żwirki i Wigury 61
02-091 Warszawa
NIP: 525-00-05-828

Medical University of Warsaw
61 Zwirki i Wigury Street
02-091 Warsaw
ID VAT:  PL5250005828

*) W chwili obecnej trwa uruchamianie systemu obsługującego procedury zakupowe. Uszczegółowienie ww. opisu nastąpi po pełnym wdrożeniu systemu. W przypadku pilnych płatności prosimy o kontakt z Działem Nauki. W przypadku pilnych płatności prosimy o kontakt z Działem Nauki: aen@wum.edu.pl

 


Centralny Fundusz Publikacyjny - zasady obowiązujące od 1 czerwca 2024 do 30 kwietnia 2025


Uprawnienia do uzyskania dofinansowania posiadają pracownicy, doktoranci oraz studenci WUM. Zasady wydatkowania funduszu będą podlegać weryfikacji. Wprowadzenie ewentualnych korekt oraz ich termin zależeć będzie od tempa wykorzystania środków. 

Ogólne kryteria i zasady przyznawania dofinansowania.

  • dofinansowanie może zostać przeznaczone na pokrycie kosztów wydania prac w czasopismach wykazywanych rankingach dziedzinowych Web of Science:
    • prace autorstwa pracowników WUM w czasopismach z pierwszego kwartyla Q1;
    • publikacja (jedna) autorstwa doktorantów Q1 i studentów Q2, Q1 będących pierwszymi autorami prac w czasopismach;
    • w przypadku gdy dane czasopismo wykazywane jest w więcej niż jednym rankingu dziedzinowym za właściwy uznaje się najbardziej korzystną pozycję.
    • Instrukcja identyfikacji qwartyli. Narzędzie opracowane przez Bibliotekę Uczelnianą WUM do identyfikacji kwartyli http://han3.wum.edu.pl/han/atena/
  • dofinansowanie może osiągnąć 100 %;
  • prace przyjęte do druku w 2024 (od 1 maja 2024)
  • nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym do wyczerpania środków.

W każdym przypadku:

  • publikacje, które stanowią rezultaty projektów i mogą być sfinansowania ze środków realizowanych projektów winny być finansowane ze środków uzyskiwanych w ramach projektów;
  • publikacje będące efektem badań wieloośrodkowych mogą uzyskać dofinansowanie częściowe, odpowiadające wkładowi autorów reprezentujących WUM.

Procedura składania wniosków:

  • wniosek należy skierować do Prorektora ds. Nauki i Transferu Technologii.
  • wniosek należy złożyć drogą mailową na adres prorektor.ds.nauki@wum.edu.pl. W tytule maila należy podać kod jednostki, nazwisko wnioskodawcy oraz tytuł pracy.
  • wniosek należy opracować z wykorzystaniem dostępnego pod tym linkiem:
  • do wniosku należy załączyć całość przesłanej do wydawnictwa publikacji ( w pliku pdf)
  • ewentualne pytania należy kierować do Działu Nauki aen@wum.edu.pl

 

PROCEDURA REALIZACJI PRZYZNANEGO DOFINANSOWANIA

Decyzja ws. dofinansowania wysyłana jest drogą mailową na adres Wnioskodawcy.

Następnie Dział Nauki informuje mailowo wnioskodawcę o kolejnych czynnościach, które należy wykonać aby publikacja została opłacona.

1)  Czynność pierwsza. Dane pracy należy wprowadzić do bazy dorobku publikacyjnego WUM.Publikacje  https://publikacje.wum.edu.pl . W momencie rejestracji publikacji (artykułu/monografii) należy załączyć jej aktualną wersję. Jeżeli jest to praca jeszcze nieopublikowana, rekord danej publikacji otrzymuje status „odrzucona/nieopublikowana” a do osoby, która ją zarejestrowała, wysyłana jest wiadomość, że na chwilę obecną Biblioteka Uczelniana nie może jej zatwierdzić (brak opublikowania), i prosi o przesłanie ostatecznej wersji po jej opublikowaniu na adres publikacje@wum.edu.pl.

2) Czynność druga*). W systemie obsługującym procesy zakupowe należy złożyć wniosek na pełną kwotę opłaty za  publikację. W przypadku uzyskania dofinansowania w kwocie niższej od kosztu publikacji wnioskodawca winien uzupełnić finansowanie z innych źródeł. Aby określić pełny koszt publikacji w przypadku faktury zagranicznej należy do kwoty faktury doliczyć VAT (Kwota FV VAT * 1,23 Kurs waluty).

3) Czynność trzecia*). Przekazanie faktury dokumentującej koszt usługi. Faktura winna być wystawiona na WUM (dane poniżej):

  • w przypadku faktury krajowej wystawca powinien podać NIP.
  • w przypadku faktury zagranicznej należy przekazać wystawcy ID VAT.

Faktura krajowa

Faktura zagraniczna

Warszawski Uniwersytet Medyczny
ul. Żwirki i Wigury 61
02-091 Warszawa
NIP: 525-00-05-828

Medical University of Warsaw
61 Zwirki i Wigury Street
02-091 Warsaw
ID VAT:  PL5250005828

 

*) W chwili obecnej trwa uruchamianie systemu obsługującego procedury zakupowe. Uszczegółowienie ww. opisu nastąpi po pełnym wdrożeniu systemu. W przypadku pilnych płatności prosimy o kontakt z Działem Nauki.

 


 

Archiwum:

Procedura realizacji przyznanego dofinansowana obowiązująca do 31.12.2024

Fundusz Publikacyjny w 2024 r. Wydziałowe Fundusze Publikacyjne

Fundusz Publikacyjny w 2023 r.

Fundusz Publikacyjny w 2022 r.

Fundusz Publikacyjny w 2021 r.