Budowania zaufania do szczepień ochronnych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi komunikacji i wpływu społecznego

Symbol
NCBR178
Rok początku realizacji
2021
Opiekun
Anna Brzósko-Gołębiewska
Tytuł projektu
Budowania zaufania do szczepień ochronnych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi komunikacji i wpływu społecznego
Kod
NZC
Instytucja finansująca
Kierownik
dr hab. Filip Raciborski
Przyznane środki ogółem TYLKO WUM
3 211 375,00
Przyznane środki ogółem NA WSZYSTKICH
14 452 346,25
Cel projektu

Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu zaufania do szczepień ochronnych w Polsce poprzez opracowanie narzędzi skłaniających pacjentów/młodzież do odrzucania nieprawdziwych twierdzeń medycznych w zakresie szczepień (medyczny fake news). Odchodzenie od szczepień skutkuje rozprzestrzenianiem się chorób zakaźnych, co wywołuje skutki medyczne (koszty leczenia), społeczne i gospodarcze (koszty zwolnień lekarskich, koszty absencji w pracy). Decyzje o szczepieniu podejmowane są nie tylko poprzez kontakt z lekarzem, ale również na podstawie informacji uzyskanych w Internecie. Projekt zbada jak kształtują się mechanizmy podejmowania decyzji i dopasuje ostateczny kształt narzędzi do grup docelowych tak, aby odpowiedzieć na ich potrzeby i osiągnąć zakładany rezultat, jakim będzie spadek liczby odmów szczepień. Rozwiązanie, przyjęte w projekcie, polega na opracowaniu spójnych strategii dla personelu medycznego, nauczycieli, rodziców i młodzieży opartych o mechanizmy psychospołeczne bazujące na technikach perswazji i wpływu społecznego. Projekt uwzględnia rozwiązania systemowe, w tym model organizacji podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie realizacji programu obowiązkowych szczepień ochronnych oraz gotowe modele współpracy z samorządem, NGOs, instytucjami publicznymi oraz propozycje zmian legislacyjnych i aktów prawnych. Rozpowszechnianie fake news w zakresie szczepień może prowadzić do przyjmowania nieprawidłowych postaw i zachowań zdrowotnych, poprzez odrzucanie wiedzy medycznej. Rezultatem projektu będzie innowacyjne narzędzie informatyczne pozwalające na identyfikację i zahamowanie rozprzestrzeniania medycznych fake news na wczesnym etapie ich powstawania i wyjście z pułapki reagowania post factum. Strategia komunikacji uwzględnia live chaty, webinaria Q&A, podcasty i formułę TEDex. Wykorzystanie opracowanych narzędzi, umożliwi zachowanie długofalowej i skoordynowanej polityki zdrowotnej, pozwalające na zmniejszenie odsetka odmów szczepień ochronnych.

W ramach projektu powstała strona internetowa dostępna pod linkiem: www.medfake.pl